Unfurl

View Original

Het ‘nieuwe normaal’ en de future of work

Het coronavirus biedt veel organisaties een blik in een toekomstige wereld. Een wereld waarin organisaties zich genoodzaakt zagen om zich van het ene op het andere moment digitaal te transformeren. Zo waren organisaties genoodzaakt om in een zeer korte tijd digitale tools te implementeren om: werken op afstand te ondersteunen, communicatie en samenwerking in stand te houden en prestaties inzichtelijk te krijgen. Uitdagingen die normaliter binnen het werkveld van HR vallen. Door het coronavirus hebben bedrijven aan den lijve kunnen ondervinden dat een digitaal HR beleid noodzakelijk is om de organisatie draaiende te houden in deze bijzondere tijden.

Future of work

Binnen HR wordt er al jaren geschreven over de future of work. Hiermee wordt bedoeld dat het gebruik van kunstmatige intelligentie, automatisering en innovatieve technologie een grote en cruciale invloed zal hebben op de manier waarop er gewerkt wordt. Een verschuiving die mogelijk vergelijkbaar is met de industriële revolutie van landbouw en productie. Dit heeft tot gevolg dat het werkveld verandert. Er zal nieuw talent nodig zijn met nieuwe en andere vaardigheden en de huidige workforce zal nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen. Daarnaast moeten bedrijfsprocessen opnieuw worden ingericht en gedigitaliseerd. Het is de taak van HR om de organisatie mee te nemen in de future of work. Door het coronavirus is de future of work geen toekomstmuziek meer. Het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat we in een versnelde transitie naar de future of work zijn gegaan. Deze transitie is dan ook een zeer urgente uitdaging waar HR nu mee aan de slag moet. 

Wij lichten deze versnelde transitie toe middels een actueel voorbeeld. Het ziekenhuis is voor velen van ons geen onbekend terrein. Als we een afspraak hebben bij een specialist, kan dit al snel een hele opgave zijn (verlof opnemen, drukte in verkeer, tijd in wachtkamer etc.). Wegens het coronavirus moest dit plots anders, waardoor we een blik in een toekomstige wereld kregen. Een online gesprek met de arts, mede mogelijk gemaakt door een digitale tool, bood een oplossing voor beide partijen. Het coronavirus heeft artsen dan ook tot een andere manier van werken gedwongen. Deze manier van werken vraagt echter wel om andere vaardigheden van artsen. Zo moet een arts nu in staat zijn om op afstand te bepalen welke mogelijke stappen er noodzakelijk zijn. Daarnaast moet het ziekenhuis werkprocessen anders inrichten en digitaliseren waar mogelijk. 

Het coronavirus brengt HR in de spotlight

In onze vorige blog hebben wij besproken hoe HR het model van Dave Ulrich kan gebruiken als routekaart, om de organisatie te begeleiden naar het ‘nieuwe normaal’. Volgens onze inschatting is het ‘nieuwe normaal’ nauw verbonden met de future of work, waar de afgelopen jaren veel over is geschreven. Het coronavirus brengt HR in de spotlight, en één ding is zeker: technologie zal een belangrijk component zijn van het ‘nieuwe normaal’ binnen organisaties. Daarom wordt het coronavirus gezien als een katalysator voor digitale bedrijfstransformaties. 

Deze versnelde transformatie is mogelijk omdat digitale tools al jaren beschikbaar zijn, maar veel organisaties nog niet de urgentie zagen om daar gebruik van te maken. Door het coronavirus hebben medewerkers geleerd hoe ze taken op afstand kunnen uitvoeren met behulp van digitale communicatie- en samenwerkingstools. Dankzij corona zullen handmatige en repetitieve taken versneld afnemen en zal de behoefte aan analytische en technische ondersteuning versneld toenemen. Dit alles vraagt om een herzien en digitaal beleid van HR. 

Het coronavirus brengt organisaties versneld in een toekomstige wereld. Dit is de tijd dat HR de lead kan pakken, om de organisatie door deze crisis heen te helpen en de organisatie voor te bereiden op de toekomst. Het ‘nieuwe normaal’ vraagt om gedigitaliseerde bedrijfsprocessen en de daarbij passende vaardigheden van medewerkers. HR moet innovatieve technologie implementeren om efficiëntie en effectiviteit te realiseren, maar ze moeten medewerkers ook meenemen in het gebruik van deze nieuwe technologieën. Het wordt een uitdaging om de organisatie, medewerkers en technologie met elkaar te verbinden. Een uitdaging waar organisaties beter vandaag dan morgen mee kunnen beginnen. 

Door in te spelen op de huidige trends en HR-technologie te gebruiken, kan HR haar impact vergroten en de organisatie meenemen in de future of work. 

In onze volgende blog zetten wij een aantal digitale mogelijkheden uiteen die uw organisatie kan gebruiken bij het ‘nieuwe normaal’.