Mindset, cultuur en vaardigheden: drie essentiële punten die je niet mag vergeten bij een digitale (HR) transformatie
Het coronavirus biedt veel organisaties een blik in een toekomstige wereld. Een wereld waarin organisaties zich genoodzaakt zagen om zich van het ene op het andere moment digitaal te transformeren. Het coronavirus brengt HR in de spotlight, en één ding is zeker: technologie zal een belangrijk component zijn van het ‘nieuwe normaal’ binnen organisaties. Daarom wordt het coronavirus gezien als een katalysator voor digitale bedrijfstransformaties.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, gaan digitale transformaties binnen organisaties minder over technologie en meer over mensen. Technologie gaat altijd over meer doen met minder, maar die combinatie is alleen effectief als je technologie combineert met de juiste menselijke vaardigheden. De meest briljante technologische innovatie is niet relevant als we niet bekwaam genoeg zijn om het te gebruiken.
Mckinsey: 70% van de projecten voor digitale transformaties behalen niet de beoogde resultaten
In dit digitale tijdperk realiseren veel bedrijven dat zij technologie als hulpmiddel kunnen gebruiken om het beste resultaat te behalen. Mocht de juiste technologie in huis zijn, kan het voorkomen dat deze niet wordt gedragen door de organisatie en haar medewerkers.
Als gevolg daarvan wordt de technologie aan de kant geschoven, omdat de beoogde resultaten niet gehaald zijn. De resterende vraag blijft: ‘‘Lag het aan de technologie of aan de medewerkers dat het beoogde resultaat niet behaald is?’’. Je kunt vrijwel elke technologie aanschaffen, maar het vermogen om je aan te passen aan een meer digitale toekomst hangt af van het toekomstbestendig maken van je organisatie middels: mindset, cultuur en de juiste vaardigheden die aansluiten op de organisatie van de toekomst.
Mindset
Mindset is de eerste hindernis op het gebied van digitale transformatie. Organisaties kunnen technologie niet succesvol implementeren, zonder eerst te begrijpen of hun mensen over de juiste mindset beschikken. Een mindset die kansen voor verandering en innovatie, die een digitale transformatie met zich meebrengt, omarmt. Aangezien transformaties in dit digitale tijdperk draaien om het constant aanpassen, experimenteren en ontwikkelen, kunnen alle individuen met een growth mindset een groot verschil maken. Mensen met een growth mindset beschikken over de motivatie om te leren en dingen op een nieuwe manier te doen, terwijl ze ook over veerkracht bezitten die hen helpt om uitdagingen te overwinnen. Het management en de workforce moeten beide beschikken over de juiste mindset voor een succesvolle digitale transformatie. Een verandering in mindset begint op individueel niveau, voordat dit van invloed is op de gehele bedrijfscultuur.
Cultuur
De bedrijfscultuur weerspiegelt de diepste en meest hechte overtuigingen en waarden van een organisatie. Sommige bedrijven hanteren een cultuur waar men snel tevreden is over de huidige gang van zaken. Waarom veranderen als het nu prima gaat? Hierbij kan het ontbreken aan een growth mindset. Voor dit soort organisaties ligt er een uitdaging om hun bedrijfscultuur aan te passen aan het digitale tijdperk. In de digitale wereld van vandaag, is het belangrijk om aan een bedrijfscultuur te bouwen die openstaat voor een constante aanpassing en hier actief mee aan de slag gaat.
Onzekere tijden, zoals het coronavirus, vragen om een wendbare organisatie die snel kan inspelen op verandering. Dave Ulrich pleit voor de noodzaak dat bedrijven onzekerheid benutten en dit koppelen aan een realistisch optimisme, om een weg door de huidige crisis te vinden. Dit kun je realiseren door de dreiging van een ‘onbekende toekomst’ om te zetten in kansen. Daarvoor is een proactieve houding, focus, psychologische veiligheid en wendbaarheid vereist. In het figuur hierboven staan zes principes weergeven voor het benutten van onzekerheid (Harness Uncertainty). Deze principes kunnen de basis vormen voor een bedrijfscultuur die aansluit op de digitale wereld van vandaag, waarmee organisaties in staat zijn om zich snel aan te passen aan technologische mogelijkheden.
Vaardigheden
Wegens het coronavirus waren organisaties genoodzaakt om digitale tools te implementeren om de organisatie draaiende te houden in deze bijzondere tijd. Hierdoor steeg de urgentie van organisaties om zich van het ene op het andere moment digitaal te transformeren. Deze transformatie kan leiden tot een verschuiving van de benodigde vaardigheden. Het gebruik van meer technologie is alleen effectief als je deze technologie combineert met de juiste menselijke vaardigheden. De combinatie tussen mens en technologie behoort een complementaire relatie te zijn. Waarin de samenwerking tussen mens en technologie de succesformule zal vormen in het digitale tijdperk.
Hier ligt een uitdaging voor HR om te inventariseren welke vaardigheden cruciaal zijn voor de organisatie van de toekomst en te inventariseren welke vaardigheden de workforce momenteel heeft. Vanuit deze inventarisatie kan HR concluderen of er een kloof is tussen de actuele en vereiste vaardigheden. Het lijkt mogelijk contra-intuïtief te midden van een wereldwijde crisis, maar dit is hét moment voor bedrijven om hun leer budgetten te verhogen en in te zetten op scholing, zodat de vaardigheden en rollen van medewerkers aansluiten op het ‘nieuwe normaal’.
Over mensen
Digitale transformatie gaat dus niet zo zeer over technologie maar meer over mensen. Het begint allemaal bij de individuele mindset van het management en de workforce. Bij voorkeur een growth mindset, waarmee individuen de kansen voor verandering en innovatie, die een digitale transformatie met zich meebrengt, omarmen. Vanuit deze individuele mindset kun je als organisatie bouwen aan je bedrijfscultuur. De digitale wereld van vandaag de dag vereist een bedrijfscultuur die openstaat voor een constante aanpassing en hier actief mee aan de slag gaat. Bovendien vraagt een digitale transformatie ook om de daarbij passende vaardigheden van uw medewerkers. Zonder het juiste gebruik ervan, komt de technologie uiteindelijk ook niet tot zijn recht.
Het succes valt of staat met het gebruik van uw medewerkers
In onze vorige blog hebben wij jullie meegenomen in enkele digitale mogelijkheden waarmee u de organisatie kunt inrichten voor het ‘nieuwe normaal’. De belangrijkste implicatie die wij hierbij willen geven is: ‘’Een digitale transformatie gaat niet alleen over de implementatie van nieuwe technologieën, want het succes valt of staat met het gebruik ervan van uw medewerkers’’.
De sleutel tot succes is niet alleen het hebben van de juiste nieuwe technologieën. Om een goede start te maken kunt u uzelf de volgende vragen stellen:
Waarom moeten we transformeren?
Hoe ziet een succesvolle transformatie er voor ons uit?
Beschikken we over de juiste vaardigheden en middelen?
Zijn we ons bewust van de uitdagingen?
Is de organisatie klaar voor de veranderingen?
Bent u benieuwd naar meer vragen die van belang zijn voordat u aan een digitale bedrijfstransformatie begint? Neem dan gerust contact met ons op en dan doen wij graag een digitaal kopje koffie met u!