Digitale mogelijkheden voor het ‘nieuwe normaal’
Het coronavirus brengt veel organisaties in een versnelde digitale transformatie. Zo waren organisaties genoodzaakt om in een zeer korte tijd digitale tools te implementeren om: werken op afstand te ondersteunen, communicatie en samenwerking in stand te houden en prestaties inzichtelijk te krijgen. Uitdagingen die normaliter binnen het werkveld van HR vallen. Daarnaast hebben medewerkers geleerd hoe ze taken op afstand kunnen uitvoeren met behulp van digitale communicatie- en samenwerkingstools. Door het coronavirus hebben bedrijven aan den lijve kunnen ondervinden dat een digitaal HR beleid noodzakelijk is om de organisatie draaiende te houden in deze bijzondere tijden.
Nu is het moment aangebroken dat organisaties vooruit dienen te kijken. Het coronavirus brengt HR in de spotlight en zij kunnen deze nieuwe positie innemen om de organisatie vooruit te helpen richting het ‘nieuwe normaal’. Naast het snel implementeren van digitale tools om werken op afstand te ondersteunen, moet HR bestaande processen opnieuw bekijken. Althans, dat is waar Unfurl in gelooft! Om u mee te nemen in onze visie, zetten wij een aantal digitale mogelijkheden uiteen.
1. Verschuiving op de arbeidsmarkt
Open een willekeurige krant of zet het journaal aan, dan is het je niet onopgemerkt gebleven dat het coronavirus een verschuiving op de arbeidsmarkt tot gevolg heeft. Dit kan ertoe leiden dat openstaande vacatures meer kandidaten aantrekken. Face-to-face contact met onbekende mensen brengt momenteel een onnodig risico met zich mee en is een tijdrovend proces. Voor zowel sollicitanten als organisaties biedt een on-demand videosollicitatie een hoge mate van flexibiliteit en efficiëntie. Bovendien kun je een objectieve selectie tooling toevoegen aan je digitale recruitmentproces, waardoor je de kans op ‘hiring bias’ verkleint en grote aantallen kandidaten op objectieve wijze screent. Realiseer efficiëntie en verwelkom betere kandidaten door de inzet van digitale hulpmiddelen bij je recruitmentproces.
Mogelijkheden waar u aan kunt denken
2. Handen schudden met een nieuwe medewerker
Heb je net die nieuwe topkandidaat geworven middels je digitale recruitmentproces, is het nu niet mogelijk om deze face-to-face te introduceren aan de rest van je medewerkers. Vanuit het perspectief van de medewerker: niemand vindt het leuk om te beginnen zonder kennismaking, daarnaast wil je zo snel mogelijk van toegevoegde waarde kunnen zijn binnen je nieuwe functie en team. Vanuit het perspectief van de organisatie: het onboardingsproces is een cruciaal proces wat zou moeten leiden tot een efficiënte en effectieve integratie, zodat nieuwe medewerkers snel van toegevoegde waarde zijn. Als de onboarding niet succesvol verloopt kan het kostenplaatje bij de uitstroom van nieuwe medewerkers snel oplopen. Onboarding is dus enorm belangrijk voor zowel de nieuwe medewerker als de organisatie, waardoor het ook in deze bijzondere tijd on top of mind moet blijven.
Bij digitalisering van onboarding kunt u o.a. denken aan het online aanbieden van alle vereiste document en het inplannen van digitale ‘meet and greets’, of ga een stap verder en maak gebruik van een specifieke onboarding applicatie die de gehele pre-boarding en onboarding verzorgt. Een digitaal onboarding programma zorgt ervoor dat medewerkers zich alsnog welkom voelen, sneller ingewerkt zijn en betrokken raken bij uw organisatie. Terwijl dit een hoge mate van flexibiliteit en efficiëntie biedt.
Mogelijkheden waar u aan kunt denken
3. Prestaties managen op afstand
Voorheen was iedereen op de werkvloer beschikbaar om prestaties te bespreken, feedback te geven en te ontvangen en gemeenschappelijke doelen op te stellen. Dat deze manier van Performance Management efficiënter en effectiever kon was al jaren duidelijk binnen HR. Veel organisaties waren al bezig om Performance Management digitaal te ondersteunen, maar de huidige situatie maakt de noodzaak om te digitaliseren nog actueler. Onzekere tijden, zoals het coronavirus, vragen om een wendbare organisatie die snel kan inspelen op verandering. Dit vraagt dan ook om een agile Performance Management. Een Performance Management waar organisaties kort cyclisch doelen opstellen, op basis waarvan: medewerkers individuele doelen kunnen opstellen, medewerkers continue feedback kunnen opvragen en geven en individuele prestaties inzichtelijk zijn. Om dit te realiseren, is een Performance Management tool een vereiste om prestaties te managen op afstand in het ‘nieuwe normaal’.
Mogelijkheden waar u aan kunt denken
4. Nieuwe tijden vragen om nieuwe skills
Naast een verschuiving op de arbeidsmarkt, leidt het coronavirus binnen veel bedrijven ook tot een verschuiving aan benodigde vaardigheden. Hier ligt een uitdaging voor HR om te inventariseren welke vaardigheden cruciaal zijn voor de organisatie van de toekomst en te inventariseren welke vaardigheden de workforce momenteel heeft. Vanuit deze inventarisatie kan HR concluderen of er een kloof is tussen de actuele en vereiste vaardigheden. Het lijkt mogelijk contra-intuïtief te midden van een wereldwijde crisis, maar dit is hét moment voor bedrijven om hun leer budgetten te verhogen en in te zetten op scholing, zodat de vaardigheden en rollen van medewerkers aansluiten op het ‘nieuwe normaal’. De huidige situatie vraagt om een digitale oplossing om deze vooruitgang te realiseren. Middels een digitale ontwikkelingstool kunnen medewerkers hun benodigde ontwikkeling flexibel en efficiënt realiseren en is het duidelijk welke doorgroeimogelijkheden zij hebben binnen uw organisatie.
Mogelijkheden waar u aan kunt denken
5. Meten is weten
Gezien de huidige uitdagingen die gepaard gaan met het coronavirus, is het vermogen van een organisatie om snel te reageren en zich aan te passen aan verandering nu belangrijker dan ooit. Hoewel het pad naar het ‘nieuwe normaal’ mogelijk lang is, zijn er enkele hulpmiddelen om de weg vrij te maken. People analytics is een onmisbaar hulpmiddel voor organisaties die wendbaar en toonaangevend willen blijven. Met behulp van de data die wordt gegenereerd door verschillende (HR) technologieën, kan HR middels data-analyse nieuwe inzichten verkrijgen. Hiermee kan HR gerichte interventies inzetten om de doelen van de organisatie te behalen. Wegens het coronavirus moesten veel mensen vanuit huis gaan werken, waardoor hun prestaties en bevlogenheid mogelijk werden aangetast. Middels people analytics kan HR deze variabelen monitoren, en kan HR indien nodig direct acties uitzetten waarmee HR de balans tussen de medewerkers en de organisatie kan waarborgen. ‘Meten is weten’ is het nieuwe devies in het ‘nieuwe normaal’.
Mogelijkheden waar u aan kunt denken
‘‘Wat zijn de digitale acties die we in het verleden aarzelden te nemen?’’
Deze crisis dwingt organisaties, medewerkers en klanten tot het gebruik van nieuwe digitale mogelijkheden en een andere manier van werken. Daarom is dit hét moment om uzelf het volgende af te vragen: ‘’Wat zijn de digitale acties die we in het verleden aarzelden te nemen?’’. Door in te spelen op de huidige trends en HR-technologie te gebruiken, kan HR haar impact vergroten en de organisatie inrichten voor het ‘nieuwe normaal’.
Naast de eerder genoemde partijen, ziet u hier een overzicht van vrijwel alle HR-tech partijen op de Nederlandse markt (klik op de afbeelding om deze te vergroten). Een overzicht met ruim 300 aanbieders. In deze blog hebben wij 5 digitale mogelijkheden besproken om uw organisatie in te richten voor het ‘nieuwe normaal’. Voor alle aanbieders binnen deze mogelijkheden kunt u kijken naar:
Recruitment vast & Assessments
Onboarding
Prestatie management
Opleidingen
HR Analytics & SPP
Mocht dit overzicht overweldigend voor u zijn, of heeft u concrete vragen? Neem dan gerust contact met ons op en dan doen wij graag een digitaal kopje koffie met u!