Het belang van Human in HR-Tech

Op het eerste gezicht is de technologie gemakkelijk te implementeren: bijna altijd ‘plug and play’ en de toepassing ervan is gebruiksvriendelijk. Toch zien wij vaak dat de praktijk weerbarstiger is en dat de technologie niet optimaal gebruikt wordt door een gebrekkige implementatie.

Wat is het geheim om de kansen die HR-tech biedt wél optimaal te kunnen benutten? In deze blog geven we 4 praktijktips die de sleutel zijn tot meer succes!

HR tech: theorie vs praktijk

HR-technologie is bedoeld om medewerkers in een organisatie optimaal te ondersteunen in elke stap van de employee journey. In de praktijk zien zij het echter als een verstoring van de workflow en missen ze de toegevoegde waarde. De tool wordt niet gedragen door de organisatie en het gevolg is dat HR teruggrijpt op de dingen die ooit wel werkten: excellijsten, multomappen en recruitmentbureaus. Zo blijft HR in een dienende functie binnen de organisatie, in plaats van dat ze strategisch bijdragen aan de business en het personeelsbeleid. 

4 tips voor meer succes

Zonde van alle tijd, geld en energie! Daarom geven we graag 4 concrete tips waarmee je dit doemscenario gemakkelijk kunt voorkomen.

1 Betrek medewerkers vanaf het begin. 

Inventariseer bij medewerkers waar zij behoefte aan hebben. Door medewerkers vanaf het begin te betrekken bij het proces en hen te vragen naar input, wordt de adaptatie van de tool vergroot. Dankzij de input van verschillende disciplines sluit het systeem bovendien beter aan op de praktijk. Waarom alles zelf verzinnen als het ook samen kan?

2 Leg uit waarom je de technologie gaat gebruiken. 

Voor het management is de reden om HR-technologie in te gaan zetten vaak volstrekt helder. Dat geldt niet voor jouw collega’s en dat zijn juist de mensen die ermee moeten werken. Het is heel belangrijk om de toegevoegde waarde voor de gebruiker uit te leggen. Waarom wordt hun leven gemakkelijker? Wat levert het hen op? Hiermee geef je jezelf ook de kans om het beleid rondom de employee journey nog een keer onder de aandacht te brengen. Een win-win dus.

3 Werk ‘lean’.

Bij het introduceren van een nieuwe tool heeft men vaak de neiging om eerst lang aan de tekentafel te gaan zitten om alles precies uit te denken en het vervolgens precies zo vorm te geven. Na de introductie, blijkt de praktijk toch anders in elkaar te zitten. Daarom adviseren wij: ga onderzoeksgericht te werk. Ontwerp, test en evalueer. Gebruik eerst een testgroep waarmee je met de implementatie van start gaat. Hierdoor kun je verbeterpunten signaleren, voordat je de hele organisatie betrekt bij de nieuwe tool.  

4 Train de gebruikers.

Ondanks dat het gebruik van HR-tech over het algemeen gemakkelijk is, staat of valt een goede implementatie met het trainen van de gebruikers. Het zet alle neuzen dezelfde kant op en geeft de gebruikers ook de kans om vragen, opmerkingen of frustraties te delen. Dit vergroot de slagingskans aanzienlijk.

Met deze tips kun je succesvoller met HR-tech aan het werk en maak je een belangrijke stap richting het strategisch managen van de employee journey. Heb jij de tips gebruikt en hebben ze geholpen? Leuk als je het ons laat weten!

Wil je op de hoogte blijven van onze ontwikkelingen of wil je meer weten over HR-technologie en de toepassing daarvan? Volg ons dan op LinkedIn

Vorige
Vorige

Het coronavirus brengt HR in de spotlight 

Volgende
Volgende

Werving & HR-Tech: match made in heaven?