Werving & HR-Tech: match made in heaven?

Het werven van geschikte kandidaten is altijd belangrijk, maar door de krappe arbeidsmarkt ligt de druk nog net wat hoger. Organisaties geven veel geld uit aan verschillende wervingsmethodes en die zijn er in overvloed. Als HR-professional kun je kiezen uit werkenbij sites, social media, job boards, interne recruitment afdelingen, recruitment bureaus, recruitment events. De ideale kandidaat is een speld in een hooiberg. Tenzij je het spel kunt omdraaien!

Gericht adverteren: we want you!

Een nieuwe trend op HR-gebied is targeted job advertisement. Wat is dat? Simpel gezegd: online adverteren met vacatures. Dit werkt op precies dezelfde manier als alle online advertenties, namelijk door gericht in te zetten op een bepaald profiel. Als ik mijn profiel als voorbeeld neem, dan zie je dat ik werk in de HR en hou van wielrennen. Dus worden op mijn kanalen advertenties getoond voor fietsschoenen, nieuwe wielen en uitdagende HR-banen.

Voordeel tov traditionele wervingsmethodes

Er zijn een aantal voordelen van targeted job advertisement ten opzichte van traditionele wervingsmethodes.

1) Gedetailleerde selectie

Het mooie van dit systeem is dat je een heel specifieke doelgroep kan selecteren die voor jou interessant is. En dat kan behoorlijk gedetailleerd, zoals: tussen de 25-40 jaar, met interesse in Finance, woonachtig in een straal van 20km van Amsterdam, met een HBO of WO opleiding. Vervolgens kan je die groep online in aanraking laten komen met je bedrijf en de vacature. Zo verhoog je de kwaliteit van de sollicitaties, met een grotere kans op een goede match.

2) Snel in contact

Dankzij internet in staat om heel snel de doelgroep te bereiken die voor jou interessant is. Iedereen die aan het gewenste profiel voldoet, kan je met een klik van je muis in aanmerking laten komen met de vacature. Vergelijk dat eens met een recruiter die iedereen persoonlijk probeert te benaderen. Zo ben je snel met kandidaten in contact en dat zorgt voor een verkorting van het wervingsproces.

3) Passieve kandidaten

Daarnaast bereik je passieve kandidaten. Dat zijn kandidaten niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar die wel openstaan voor een leuk aanbod. Vergelijk het met een voetballer die het naar zijn zin heeft bij Ajax, maar natuurlijk altijd openstaat voor een transfer naar Barcelona. Met een werkenbijsite of een jobboard bereik je alleen de actieve kandidaat die zelf op zoek is naar een nieuwe baan.

Belang van employer branding

Het succes van target job advertisement valt of staat echter bij de boodschap die je als bedrijf uitzendt naar de mogelijke kandidaten. Zonder sterke employer branding (werkgeversmerk) en doordachte job branding is target job advertisement over het algemeen weinig succesvol. Voordat je met job advertisement begint, is het dan ook van belang om na te denken over de boodschap die je als bedrijf wilt uitzenden. Vragen als: Wie zijn wij als werkgever? Wat maakt ons uniek? Waarom werken onze medewerkers bij ons? Wat maakt de aangeboden functie zo interessant? De antwoorden op deze vragen verpak je in een aantrekkelijke boodschap gericht op de ideale kandidaat. Pas dan zal je doelgroep ook daadwerkelijk interesse tonen in jouw bedrijf en de vacature. Dat is het moment waarop targeted job advertisement echt een toegevoegde waarde krijgt ten opzicht van de klassieke wervingsmethodes.

Wil je het targeted job advertising inzetten, maar zoek je ondersteuning in het inrichten ervan? Bel ons dan even, we denken graag met je mee.

Vorige
Vorige

Het belang van Human in HR-Tech

Volgende
Volgende

‘Hoger, beter, sneller, gelukkiger’ -software